Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka przy Zespole Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Lesznie
CO TO JEST WWR ?
Wczesne wspomaganie rozwoju to wielospecjalistyczne i wielokierunkowe działania, mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w zaburzonym obszarze rozwojowym.
Obejmuje dzieci od 0 – 7 roku życia i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
Zajęcia terapeutyczne realizowane są na bazie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w sposób zindywidualizowany, z wykorzystaniem różnorodnych metod pracy.
Celem terapii dzieci na tak wczesnym etapie rozwoju jest planowane i przemyślane dążenie do wyrównania deficytów rozwojowych. Służą temu:
-pogłębiona diagnoza dziecka, opracowana przez zespół specjalistów
– opracowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania, opartego na mocnych stronach dziecka i jego ograniczeniach
– Włączenie odpowiedniej terapii ze względu na rozpoznane nieprawidłowości rozwojowe.
Łączna ilość godzin przyznawanych w ramach terapii WWR waha się od 4 do 8 w miesiącu.
DLA KOGO WWR?:
Wczesne wspomaganie rozwoju przeznaczone jest dla :
-dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz dzieci w normie rozwojowej,
-dzieci z zaburzeniami i chorobami psychicznymi ( w tym zaburzenia emocjonalne, w tym ADHD, Zespół Aspergera i neurologiczne- epilepsja),
-dzieci z dysfunkcją ruchu i układu kostno-stawowego (w tym dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, obniżonym napięciem mięśniowym, wiotkością, niezbornością ruchową),
-dzieci z ryzyka okołoporodowego, wcześniaki,
-dzieci z zespołami genetycznymi (zespołem Downa, zespołem Edwardsa, zespołem Retta zespołem Patau, zespołem Angelmana),
-dzieci z rozszczepami wargi, podniebienia,
-dzieci słabowidzące, słabo słyszące,
-dzieci z afazją,
-dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
KTO POMAGA W TERAPII WWR?:
- psycholog,
- pedagog,
- surdopedagog,
- tyflopedagog,
- logopeda/neurologopeda,
- fizjoterapeuta,
- terapeuta integracji sensorycznej.
CELE ZAJĘĆ W RAMACH WWR
WWR I RODZINA
Oddziaływaniom terapeutycznym w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka podlega również rodzina. W przyjaznej, pełnej akceptacji i zrozumienia atmosferze Rodzic dowiaduje się, jak pomagać dziecku w domu poprzez:
– właściwe postawy rodzicielskie w kontaktach z dzieckiem
-pracę z dzieckiem wg wskazań terapeutów
-przystosowanie środowiska domowego do potrzeb dziecka
-uczestniczenie w szkoleniach i grupach wsparcia
DLACZEGO WWR JEST SKUTECZNE ?
- WIEK – im wcześniej zostanie rozpoczęta praca terapeutyczna, tym większa szansa na wyrównywanie deficytów rozwojowych
- RODZICE – aktywnie uczestniczą w procesie terapeutycznym poprzez współpracę z terapeutami i realizowanie zadań do pracy z dzieckiem w domu.
- WIELOKIERUNKOWOŚĆ – terapia może obejmować pracę nad wieloma zaburzonymi obszarami równocześnie.
- UTRZYMANIE EFEKTÓW – dzięki wczesnej i intensywnej pracy terapeutycznej uzyskane rezultaty utrzymują się do końca życia.
Dzieci objęte WWR:
- wcześniej zdobywają sprawność w zakresie samoobsługi,
- stają się bardziej sprawne ruchowo, bardziej dojrzałe poznawczo i emocjonalnie,
- uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku,
- łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze,
- są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej.